نسخه الکترونیک کتاب از تکلم تا بلوغ و کتاب بلوغ عقلی منتشر شدسه شنبه ۰۵, فروردین ۱۳۹۹

نسخه الکترونیک کتاب از تکلم تا بلوغ و کتاب بلوغ عقلی از مجموعه کتب دوره‌های رشد تفکر اجتماعی منتشر شد.

مجموعه کتب دوره‌های رشد تفکر اجتماعی به سیر رشد و بلوغ انسان و به وجود آمدن  توان‌های جدید در هر دوره از زندگی در شش جلد می‌پردازد که هر یک از این مجلدات به یکی از دوره‌های رشدی انسان اختصاص دارد.

دوره دوم رشد، از تکلم تا بلوغ

در دوره دوم رشد اجتماعی مقرر شده تا والدین با ولایتی که خداوند در اختیارشان گذاشته است، حدودشناسی و محدوده‌شناسی را به فرزند بیاموزند تا ادب نیکو را به ارث گذارند و با آموزش مشورت، توان اختیار و انتخاب را در او شکوفا نمایند. والدین و در کنار ایشان مربیان موظفند در این دوره با تعلیم انواع علوم و تقویت تعبّد و با تکیه بر فعال کردن انواع تفکر، شناخت و توجه فرزند را بتدریج نسبت به مواردی چون مسائل زیر تقویت کنند: خلقت، سلامتی و صحّت خود، شناخت اعضای بدن و کارکردهای آن، اهمیت وقت و اجل، توان اختیار و انتخاب، توان یادگیری و ذکر، بایدها و نبایدهای زندگی.

در این کتاب به بایدها و نبایدهای دوره دوم رشد که موسوم به دوره عبودیت است پرداخته شده است و فعال کردن ادب و مشورت را به عنوان مهم ترین عامل رشد در این دوره معرفی نموده است. ادب و مشورت به عنوان دو موضوع اصلی در تفکر اجتماعی است.

دوره سوم رشد، بلوغ عقلی

در این کتاب به الزامات دوره سوم رشد که شروع تکلیف در فرد و مسائل اصلی بلوغ است پرداخته شده و از مهم ترین موضوعات مطرح شده در آن تقویت آداب دانی بر اساس احکام شریعت و اخلاق است.

انسان در دوره سوم رشد خود شاهد تحولی عظیم و تولدی دوباره است؛ تولدی که براساس آن بهشت و جهنم،‌ پاداش و عقاب برایش معنا می‌یابد. برنامه‌هایی جهت‌دار در این دوره فرد را به زیور صفات شایسته آراسته می‌کند، زندگی او را در مسیر هدایت و رشد قرار می‌دهد و نداشتن برنامه‌های هدفمند، رهزنان راه هدایت را برای تغییر سرنوشت زندگی او تهییج می‌کند. به این برنامه‌های جهت‌دار که توسط شرع تعیین شده است، آداب گفته می‌شود. نتیجه عمل به آداب و احکام الهی شکوفایی بلوغ و عقل است که در اثر آن توان قصد و عزم در انسان ظاهر می‌شود. از سوی دیگر نیز لازم است با تقویت قصد و عزم داشتن در شکوفایی بلوغ و عقل تسریع کرد. کتاب حاضر کتابی برای اولیا و ‌مربیانی است که تمایل دارند فرزندان تحت نظر خود را در مکتب قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام تربیت نمایند.

برای دریافت نسخه الکترونیک و چاپی هر یک از این کتب به صفحه اختصاصی‌شان در سایت مراجعه نموده و یا بر روی تصاویر فوق کلیک نمایید.