کتاب معناشناسی اضطراب غیر بالینی (اضطراب زیر آستانه) منتشر شدیکشنبه ۳۰, دی ۱۳۹۷

کتاب معناشناسی اضطراب غیر بالینی (اضطراب زیر آستانه) منتشر شد. کتاب معناشناسی اضطراب غیر بالینی (اضطراب زیرآستانه)، نمونه‌ای از پژوهش‌های قرآنی در حوزه روانشناسی است. چشم انداز کلی در پژوهش حاضر، دستیابی به نوعی روشِ استخراج مفاهیم از قرآن است که بتواند الگویی برای سایر پژوهش های مشابه باشد.

علم روان شناسی به واسطه نیاز به بررسی انسان‌های نابهنجار آغاز گردید و حوزه آسیب شناسی از مباحث اولیه مطرح شده در این علم محسوب شد. انسان‌ها برای اینکه بتوانند به خوبی، چرایی و چگونگی رفتار نابهنجار را تبیین کنند نیاز به یک تعریف پایه از انسان بهنجار داشته‌اند. نیاز روان شناسی به فهم و تعریف انسان بهنجار سبب شد که روان شناسی در سال‌های اخیر از حیطه آسیب شناسیِ صرف به سمت سلامت روان و بهداشت روان حرکت کند، زیرا به همان میزان که درمان نقص عملکرد برای افراد دارای اختلال مهم است، رسیدن به بالاترین میزان رشد و سلامت روان نیز برای انسان‌های فاقد اختلال ولی دارای نقص عملکرد خفیف هم با اهمیت جلوه کرده است.

قرآن کریم، منبعی است با مفاهیم کلی و قابل تعمیم که هیچ‌گونه انحرافی تاکنون بدان راه نیافته و طبق نصّ صریح موجود در آن، تا ابد هم بدون تحریف باقی خواهد ماند، از طرفی این منبع وحیانی در مقام تبیین هدایت انسان و همه حقایق مورد نیاز او برای رسیدن به سعادت و رشد برآمده است. بنابراین توجه به این کتاب معرفت شناسی که سراسر مملو است از حقایق مرتبط با انسان، تحولات او، گذشته و آینده‌اش و راه‌های هدایت و گمراهی او، می‌تواند منبعی برای کشف ساختارهای جدید و ثابت به خصوص در علوم انسانی باشد. بدین جهت آنچه در پژوهش حاضر مورد نظر است، ورود به قرآن و استخراج مفاهیم از آن در حوزه بررسی مفهوم و مولفه‌های انسان رشد یافته (فاقد اضطراب زیر آستانه) و دارای سلامت روان است.

در این کتاب، مفهوم اضطراب زیرآستانه با دو رویکرد نگرانی و احساس امنیت بررسی شده و پس از استخراج تعریف اضطراب، در فصل انتهایی به مسیر درمان اضطراب اشاره می‌نماید.

 

برای تهیه این کتاب و دریافت توضیحات کامل در رابطه با آن به صفحه اختصاصی این کتاب مراجعه نمایید.