نسخه الکترونیک کتاب تدبر در کلمه از منظومه کتب تدبر در هستی منتشر شدشنبه ۲۲, تیر ۱۳۹۸

نسخه الکترونیک کتاب تدبر در کلمه از منظومه کتب تدبر در هستی منتشر شد. منظومه کتب تدبر در هستی با ایجاد شناخت نسبت به مولفه‌های هستی، زمینه فعال شدن نگاه هستی‌شناسانه و موحدانه نسبت به تمامی پدیده‌ها و عناصر عالم را ایجاد نموده و این قابلیت را ایجاد می‌کند تا بتوان هر پدیده‌ای را در مختصات هستی و به شیوه‌ای هستی شناسانه مورد مطالعه و بررسی قرار داد.

کتاب «تدبر در کلمه» در ادامه کتاب‌های «تدبر در اسماء» و «تدبر در کتاب» به بررسی چیستی کلمه و حقیقت آن در نظام هستی پرداخته است.

کلمه اولین واحد انتقال‌دهنده معنا در هستی است و هر مخلوقی به اعتبار معنا بخشی‌اش کلمه است. هر کلمه‌ای از عالم قدس نازل می‌شود و به اندازه ظهور و بروزش حقیقت را انعکاس می‌دهد. نزول کلمات در مراتب هستی با القا صورت گرفته و در این القا، حقیقت، تنها عامل وصل، ربط، اثر، ثبت و هر قابلیت دیگری در کلمات است. کلمات با اتصال و ارتباط با یکدیگر اقتضای وصل به حقیقت را می‌یابند و می‌توانند با هم تألیف شده، حقیقت را جاری کنند. نظام کلمات نظام قابلیت و غایتمندی است و شاکله هر کلمه بر مدار نظام حسن و احسن سرشته شده است. در این کتاب مسائل مربوط به کلمه در سه بخش «نزول»، «القا» و «نظام» و نه فصل «ظهور»، «بروز»، «جهت»، «ربط»، «وصل»، «تألیف»، «وساطت»، «اثر و ثبت» و «حسن» یا «تمام و کمال» تدوین شده و در پایان به حقیقت «کلمه تامه» اشاره شده است.

کلمه دیدن هستی، یعنی توان خوانش آنها و درک حقیقتی که از خود بروز می‌دهند و فهم توانی که از خود ظاهر می‌سازند. لذا با استفاده از این فهم احکام جاری بر آنها را می‌توان دریافت و از آنها می‌توان بهره‌های اعتقادی و علمی برد. براساس کشف ارتباط کلمات با هم می‌توان به انتقال حقایق و نیز ابداعات جدید دست یافت، خواص پدیده‌ها را کشف کرد، تأثیر و تأثر پدیده‌ها بر روی هم را دانست و آنها را واسطه قرب خویش با پروردگار عالم نمود.

 

برای دریافت نسخه الکترونیک این کتاب و نیز دریافت توضیحات کامل پیرامون آن به صفحه اختصاصی آن در سایت مراجعه نمایید.